PlayStation 5 Pro

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Habe leider ein klitzekleines Problemchen mit der Darstellung von Zenless Zone Zero.
Und zwar Pixelbrei, das Bild switched ab und an mal, manchmal sehen die Charaktere verpixelt aus die Konturen gerade im Gesicht und Augenpartie ist es erkennbar. Habe beim zocken nicht wirklich geahnt ist mir so im nachhinein ins Auge gesprungen. Wo ich gesagt habe: ,,Häh, das sieht ja komisch aus?!?."

Ob dieser Grafikfehler jetzt an dem AI-Upscaling liegt? Im allgemeinen wirkt das Bild gg der normeln PS5 etwas schärfer aber kaum der Rede wert. Aber wie gesagt nur diese Treppchenbildung also Verpixelungen wirkt etwas komisch, es sieht auch so aus als ob man das Antialiasing während des Spielens auf Ein und Aus schaltet, überwiegend passiert das bei den ruhigen Bildern während die Story läuft oder man in New Eridu unterwegs ist, also es ist nicht dauerhaft sondern nur kurzweilig und geht auch wieder???.

Achja auch nochmal ein anderes Thema der Controller der in der PS5 Pro dabei war wirkt haptisch etwas leichter (hohler wie billiger Chinaschrott) aber auch billiger. Ich habe ja den Orginalen noch und dieser wirkt etwas schwerer dafür aber satter in der Hand?!?.
 
Ich konnte nun kurz ein paar Spiele antesten. Hier meine Eindrücke.

Final Fantasy 7 Rebirth

Es sieht endlich so aus wie man es eigentlich von Anfang an erwartet hätte.
Grafisch ist es imo jetzt auf einer Stufe mit dem PS5 Port des Remakes.

Wenn man ganz pingelig sein will, könnte man noch bemängeln dass sehr filigrane Objekte wie Haare oder weit entfernte Geländer ein ganz leichtes Schimmern aufweisen.

Horizon Zero Dawn Remastered

Die Bildqualität ist hier einfach perfekt.
Alles Knackscharf.
Nicht dass die PS5 Version schlecht war, aber das hier ist einfach eine Augenweide.
Werde irgendwann sicher auch FW nochmal anschauen , müsste nochmal ne Ecke besser aussehen.

Ratchet and Clank Rift Apart

Dank PSSR und den zusätzlichen RT Features der GPU kann man nun getrost die RT Effekte im 60 FPS Modus ohne zuviele Kompromisse einsetzen.
Das verstärkt noch den Pixar Look des Spiels.

Auf der PS5 hab ich persönlich den 60 Frames Modus OHNE RT bevorzugt.

Lüfter:
Der Lüfter ist bisher angenehm Leise, er ist zwar ganz schwach hörbar wenn man ohne Ton spielt, aber ansonsten kaum wahrzunehmen. Vergleichbar mit meiner bisherigen PS5.

Fazit:
Bin bisher sehr angetan von dem was ich gesehen habe, der Preis ist zwar schon ne Nummer, aber wenn man diesen verschmerzen kann bekommt man schon ein gutes Gesamtpaket imo.
 
Ich konnte nun kurz ein paar Spiele antesten. Hier meine Eindrücke.

Final Fantasy 7 Rebirth

Es sieht endlich so aus wie man es eigentlich von Anfang an erwartet hätte.
Grafisch ist es imo jetzt auf einer Stufe mit dem PS5 Port des Remakes.

Wenn man ganz pingelig sein will, könnte man noch bemängeln dass sehr filigrane Objekte wie Haare oder weit entfernte Geländer ein ganz leichtes Schimmern aufweisen.

Horizon Zero Dawn Remastered

Die Bildqualität ist hier einfach perfekt.
Alles Knackscharf.
Nicht dass die PS5 Version schlecht war, aber das hier ist einfach eine Augenweide.
Werde irgendwann sicher auch FW nochmal anschauen , müsste nochmal ne Ecke besser aussehen.

Ratchet and Clank Rift Apart

Dank PSSR und den zusätzlichen RT Features der GPU kann man nun getrost die RT Effekte im 60 FPS Modus ohne zuviele Kompromisse einsetzen.
Das verstärkt noch den Pixar Look des Spiels.

Auf der PS5 hab ich persönlich den 60 Frames Modus OHNE RT bevorzugt.

Lüfter:
Der Lüfter ist bisher angenehm Leise, er ist zwar ganz schwach hörbar wenn man ohne Ton spielt, aber ansonsten kaum wahrzunehmen. Vergleichbar mit meiner bisherigen PS5.

Fazit:
Bin bisher sehr angetan von dem was ich gesehen habe, der Preis ist zwar schon ne Nummer, aber wenn man diesen verschmerzen kann bekommt man schon ein gutes Gesamtpaket imo.
Hast du einen TV mit 120 Hz Panel der VRR kann?
Wen ja probiere mal Pro Quality Modus (weiß gerade nicht mehr wie er genau heißt) bei Ratchet and Clank.
Mit allen RT Features aktiviert läuft das Spiel zwischen 50 und 60 FPS mit dem niedrigen Input lag des 120 Hz Modus.
 
Die grösste Überraschung ist wohl Metaphor.

Das sieht auf der Pro soviel sauberer aus und hat nun durchweg 60 fps obwohl es kein Patch gibt.
 
Das Spiel scheint alleine durch die rohe Leistung zu proditieren, wie auch viele andere Games mit dynamischer Auflösung

Ja würde da Elden Ring und FF16 auch dazuzählen.

Jetzt habe ich aber genug getestet und geniesse das tolle Rebirth mit PSSR :awesome:

Bin sehr zufrieden mit der Pro, obwohl ich zur Ankündigung ein ziemliches meltdown hier im Forum hatte xD
 
Ja würde da Elden Ring und FF16 auch dazuzählen.

Jetzt habe ich aber genug getestet und geniesse das tolle Rebirth mit PSSR :awesome:

Bin sehr zufrieden mit der Pro, obwohl ich zur Ankündigung ein ziemliches meltdown hier im Forum hatte xD
Im Vergleich zu den kommenden GPU Preisen, wird die Pro zum Schnäppchen - falls du nen Grund suchst, um deinen Geldbeutel zu besänftigen :D
 
Im Vergleich zu den kommenden GPU Preisen, wird die Pro zum Schnäppchen - falls du nen Grund suchst, um deinen Geldbeutel zu besänftigen :D

Das kommt noch hinzu ja ;)

Ich stell noch die alte PS5 in die Kleinanzeigen , dann lacht der Geldbeutel wieder :D

Ich bin gespannt was Sony mit der Hardware noch so alles anstellen wird.

Ich denke Sony wird die Pro als Versuchskaninchen nutzen für weitere KI Features bevor die PS6 erscheint.
 

There's one other technical advance for PS5 Pro, in the form of an 'anti-lag' VRR technology on this 60fps mode. This engages so long as you have a 120Hz VRR display connected, but specifically keep the 120Hz mode disabled in the game menu. Developed in conjunction with Sony, an extra API call is made on PS5 Pro this way, to predict the upcoming frame-time. In this case, rather than VRR being used to hide drops under 60fps - as is common in so many games - Black Ops 6's VRR is instead used to render frames faster, and go above 60fps where there's budget for it. This is achieved through logical prediction. Based on multiple previous frames, the engine is essentially able to recognise where there's 'slop' - or, a dependable chunk of frame-time that is repeatedly not being used within a 16.7ms budget for 60fps. And by using that slop, it's able to generate a frame earlier, decreasing latency in the process, from the controller input to a displayed frame.

PS5 Pro adds upgrades in shadows, screen space reflections (SSR), screen space global illumination (SSGI), and screen space ambient occlusion (SSAO). Here's how a single frame breaks down into its constituent parts, in particular showing the direct impact of the SSGI light bounce between characters and the environment.
The result is more frames per second than would otherwise be possible. In most scenarios on my own VRR display, frames are actually output at anywhere between 60-120fps, but typically performance hangs between 80-90fps during the opening mission. Only one major drop, briefly under 60fps, is recorded while exploding a planted C4 on the open world missions. Beyond this, the VRR mode genuinely works, and the team claim it to be more responsive than running the game unlocked with the game's actual 120Hz output mode active.

The actual 120Hz mode on PS5 Pro, conversely, removes all of the new features: the visual upgrades, the PSSR, and also that anti-lag VRR technology. In its place, Pro hardware instead runs at 1440p internally with the team's in-house TAA, using the same quality settings as base PS5's 60Hz mode. In direct comparison between base and Pro consoles, we're seeing an uptick in performance by as much as 35 percent here too. Spots where the game suffered from dips to 95fps previously, like the initial walk forward on the first mission, now run at mostly 120fps. We do not have a perfect lock on PS5 Pro however - and drops to 100fps are still very possible - but the margin is tightened now.

As an aside, the reason PSSR is unused here it seems is in part the frame-time cost: it takes up 2.1ms of the frame-time, which in its current form is too great a chunk of the required 8.3ms frame-time required to run at 120fps. Later, improved versions of PSSR might speed this up, but for now the TAA is better suited for 120Hz. In a similar vein, I'm told the idea of using PSSR to allow for a theoretical 8K resolution mode in Black Ops 6 poses a similar challenge. In short, an 8K frame is four times the pixel output of a 4K one, which for PSSR's reconstruction, equates to a four times increase in the frame-time cost.
 

  • PS5 Pro Support and Upgrades
  • The PS5 Pro update for Black Ops 6 has been available for about a month, offering deeper upgrades compared to previous versions.
  • Players using PS5 Pro experience improved visual settings while maintaining a frame rate of 60 frames per second.
  • The adoption of PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) enhances image quality at 4K, alongside an anti-aliasing variable refresh rate (VRR) feature that allows frame rates above 60 FPS.
  • The performance boost is notable when enabling the 120 Hz mode, reverting to base PS5 visual settings to achieve higher frame rates.

  • Visual Enhancements to Pro in Default 60 FPS Mode
  • The default 60 FPS mode on PS5 Pro features four key visual improvements, starting with a 2 to 4 times increase in shadow resolution based on shadow type and distance.
  • Improved global illumination is introduced with a screen space global illumination (SSGI) method that simulates light bouncing between surfaces, enhancing realism in lighting effects.
  • Upgraded screen space ambient occlusion (SSAO) adds more detailed ambient shading, creating a more lifelike final frame in various scenes.
  • The final upgrade involves improved screen space reflections, which aim to match the internal path tracing reference, enhancing the accuracy of reflections in the game environment.

  • Frame Rate Testing on PS5 Pro
  • Testing shows that Black Ops 6 maintains a consistent 60 FPS on PS5 Pro, even with the visual upgrades and demanding PSSR upscale.
  • In split-screen mode, the performance drops significantly on base PS5, while PS5 Pro manages to stay near the 60 FPS line with minimal frame drops.
  • The PS5 Pro also features an anti-lag VRR technology that allows frames to be rendered faster, improving responsiveness compared to traditional VRR implementations. This tech was made in conjunction with Sony. This VRR tech only works in 60hz mode.
  • The anti-lag VRR mode works by predicting frame times, allowing for quicker frame generation and reduced latency between input and display.

  • Switching to 120 Hz Mode
  • Switching to 120 Hz mode disables the visual upgrades and operates at 1440p internally, using the in-house TAA for graphics quality.
  • Performance improvements of up to 35% are noted, with many scenarios running at or near 120 FPS, although drops to 100 FPS can still occur.

  • New Engine Features in Black Ops 6
  • The video highlights new engine features being introduced in Black Ops 6, demonstrated in a controlled test environment at Infinity Ward Poland.
  • One notable addition is weather grade volumes (WGVs), which allow various environmental effects, such as mud and snow, to realistically affect player characters.
  • The terrain handling system is enhanced, featuring virtual texturing that generates detailed texture maps based on player proximity and view.
  • Grass rendering is optimized to ensure competitive fairness across platforms, with careful management of grass density and draw distances.
  • Deformable terrain is also utilized, allowing players to leave realistic trails in snow and grass, enhancing immersion in campaign modes.
  • Advanced glass simulation is implemented, allowing glass panes to fracture and break realistically in response to in-game actions.

  • Conclusion and Future Prospects
  • The video concludes by emphasizing the numerous technical advancements in Black Ops 6, which build on previous titles and introduce new features made possible by the PS5 Pro.
  • The improvements in visual fidelity, performance, and realism reflect years of development and innovation within the series.
 
Zuletzt bearbeitet:
Möchte nun meine alte 2021er PS5 mit Laufwerk in die Kleinanzeigen stellen.

Was denkt ihr kann ich noch dafür verlangen ?

Dachte so um die 300 Euro. Ist das realistisch ?
 
Möchte nun meine alte 2021er PS5 mit Laufwerk in die Kleinanzeigen stellen.

Was denkt ihr kann ich noch dafür verlangen ?

Dachte so um die 300 Euro. Ist das realistisch ?
Ich geb dir 80 Euro für den Prügel!
Dann ist das Ding aber auch gut bezahlt!
:awesome:

300 Euro kannst du auf jeden Fall verlangen.
Geht oft bei 350 Euro los für die die Base PS5 mit Laufwerk.
 
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