Playstation 3

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Nicht offen für weitere Antworten.
Es wird ja noch viele Monate wenn nicht sogar Jahre dauern bis wir zwei jeweils annähernd optimierte Spiele zu einem angemessenem Vergleich begutachten können,so lange warten ist doch unmenschlich. ;)

Egal bei welcher Konsole: das Start Line Up muss wohl oder übel herhalten.
Ob dort die PS3 schon punkten kann ist schwer abzusehen,aber ich denke spätestens die 2. Softwaregeneration wird die leichten Vorzüge der Sonymaschine verdeutlichen. Mittlerweile ist das ja auch kein reiner Wunschglaube mehr,das ist ja das schöne. ^^

Über die reine Grafikleistung hinaus sieht es natürlich wieder anders aus,aber darüber wird man in Zukunft noch oft genug streiten. :)
 
Die PlayStation 3 hat das Potential, die bisher beste PlayStation überhaupt zu werden.

Es gibt nichts besseres, als der Name "PlayStation" in Verbindung mit der stärksten Hardware. Darauf haben viele lange gewartet und nun scheint es Wirklichkeit zu werden... :)
 
Samsung geht mit XDR-Speicher in Massenproduktion / Einsatz auch in PlayStatoin3

27.01.05 - Samsung gibt bekannt, dass man mit der Massenproduktion von Speicherchips mit der von Rambus entwickelten XDR-Technologie begonnen hat. Die Chips sollen voraussichtlich in Geräten eingesetzt werden, die mit dem Cell-Prozessor arbeiten - darunter auch der PlayStation3.

Samsung fertigt anfangs 256-MBit-XDR-DRAMs mit 8-Bit-Interface. Aufgrund der 8X-Übertragungstechnik (Octal Data Rate, ODR) soll bereits ein einziger Chip eine Datentransferrate von bis zu 8 GByte/s erreichen; der aktuell schnellste PC-Speichermodultyp PC2-4300 schafft das erst in 2-Kanal-Konfiguration, ebenso die CPU-Interfaces FSB1066 und HT1000 liegen in diesem Bereich.

Im Laufe des Jahres plant Samsung auch noch ein 512-MBit-XDR-DRAM vorstellen, das bis zu 12,8 GByte/s erreichen soll. Einige Funktionseinheiten der Cell-Prozessoren sollen ähnlich wie Vektorprozessoren arbeiten und benötigen für volle Leistung extrem schnell angebundenes RAM.
CLICK (Heise: 'Samsung startet die Serienproduktion von XDR-Speicherchips')
CLICK (Physorg: 'Samsung to Produce World's Fastest XDR DRAM')


quelle gamefront.de
 
Kaz Hirai: 'PS3-Ankündigung vor Mai wäre möglich'

04.02.05 - Die PlayStation3 könnte noch vor der E3 im Mai 2005 vorgestellt werden. Das sagte Kaz Hirai, Präsident von Sony Computer Entertainment America, gegenüber Bloomberg. Einen genauen Termin nannte er nicht; eine Sony-Veranstaltung im April sei für eine derartige Präsentation aber am wahrscheinlichsten.

Quelle: gamefront.de

Ist ja nix neues, ich tippe auf den 31.März.......oh mann :D
 
Genau wie die Playstation 2 auf einem Sony Event gezeigt wurde wird man das auch wahrscheinlich mit der PS3 machen. Zur E3 könnte ich mir gute Techdemos oder sogar ein spielbares Spiel vorstellen.
 
Genau wie die Playstation 2 auf einem Sony Event gezeigt wurde wird man das auch wahrscheinlich mit der PS3 machen. Zur E3 könnte ich mir gute Techdemos oder sogar ein spielbares Spiel vorstellen.

yep, Tekken 5 Tag Tournament, RR6, REmake 4, Fifa 2007, GT5proluge... so in etwa sehe ich es in meiner kristallkugel! ;)
 
Weiß zufällig jemand wann die CELL-Präsentation heute los geht? Habe bisher beim gogglen nichts finden können.
 
@Haazeel

Keine Ahnung, weiß ich selber nicht, es gibt auch keine Informationen auf der ISSCC Homepage bezüglich des CELLs, aber ich denke das man mit ersten Informationen um ca. 20.00Uhr (deutscher Zeit) oder früher rechnen kann. Die CELL-Präsentation ist auf 2 Tage angesetzt.
 
Cell Chip Fotos enthüllt

cell3jb.jpg

cell21iw.jpg

cell9vw.jpg

cellpic_1_.jpg


David Wang wrote:

The CELL processor presented has 1 64b PPC core acting as the traditional scalar processor, complete with its own L2. The PPE (PowerPC processing Element) is connected to 8 other SPE's (Synergistic Processing Elements) The SPE's are the magic glue that is suppose to contain enormous amount of compute power and a bunch of them gets you the enormously large flop rating that we've all head much about.

Some stats.

1. 90nm SOI process.

2. Logic depth is functionally equivalent to about 20 FO4 (est), but circuit speed equivalence is 11 FO4 per stage. The short pipestage circuit depth is reached with "circuit efficiencies" and Dynamic logic !?!

3. With per stage delay of 11 FO4, the schmoo plots show that the SPE's can crank from 3.2 GHz @ 0.9V Vdd to 5.2 GHz @ 1.3 V Vdd. The entire chip has similar frequency/voltage range, but to get to 5.2 Ghz @ 1.3V, each SPE will eat 11~12W. Add in the rest and the chip will get really hot. 4 GHz @ 1.1V = 4W per SPE seems to be the nominal range.

4. Die size per SPE is 2.5 x 5.81 mm^2. The entire chip with 8 SPE's seems to be about 17.2 x 12 mm^2. That seems to be an awfully large chip for IBM. The CPU to be used in PS3/Xbox2 will probably be the 65nm version or it'll have to have fewer SPE's.

6. As previously announced, the off chip I/O interface is Rambus Redwood and the memory interface is XDR. Similar clocking/deskewing schemes. Looks to be about ~50 GB/s BW to memory, and 50~100 GB/s to I/O.

I'll write up articles as the papers are presented.
 
Na endlich mal gescheite Infos. Bin mal gespannt was Sony mit der Schokolade, den Reißnägeln und der Münze alles aus der PS 3 rausholt. Wird bestimmt ein ganz neues Spielerlebnis, dass den Revolution in den Schatten stellt. :lol:
 
Die Bilder sind schon der Hammer. Aber dafür, dass dieses kleine Ding 85° heiß werden soll, erstaunliche Leistung.
 
naja, da die CPU so enorm(!!!) klein ist, dürfte es aber auch relativ einfach sein, diese CPU zu kühlen...

Aber trotzdem, so eine kleine CPU hätt ich jetzt nicht erwartet...
 
The Truth schrieb:
David Wang wrote:

The CELL processor presented has 1 64b PPC core acting as the traditional scalar processor, complete with its own L2. The PPE (PowerPC processing Element) is connected to 8 other SPE's (Synergistic Processing Elements) The SPE's are the magic glue that is suppose to contain enormous amount of compute power and a bunch of them gets you the enormously large flop rating that we've all head much about.

Some stats.

1. 90nm SOI process.

2. Logic depth is functionally equivalent to about 20 FO4 (est), but circuit speed equivalence is 11 FO4 per stage. The short pipestage circuit depth is reached with "circuit efficiencies" and Dynamic logic !?!

3. With per stage delay of 11 FO4, the schmoo plots show that the SPE's can crank from 3.2 GHz @ 0.9V Vdd to 5.2 GHz @ 1.3 V Vdd. The entire chip has similar frequency/voltage range, but to get to 5.2 Ghz @ 1.3V, each SPE will eat 11~12W. Add in the rest and the chip will get really hot. 4 GHz @ 1.1V = 4W per SPE seems to be the nominal range.

4. Die size per SPE is 2.5 x 5.81 mm^2. The entire chip with 8 SPE's seems to be about 17.2 x 12 mm^2. That seems to be an awfully large chip for IBM. The CPU to be used in PS3/Xbox2 will probably be the 65nm version or it'll have to have fewer SPE's.

6. As previously announced, the off chip I/O interface is Rambus Redwood and the memory interface is XDR. Similar clocking/deskewing schemes. Looks to be about ~50 GB/s BW to memory, and 50~100 GB/s to I/O.

I'll write up articles as the papers are presented.
Der Typ hat scheinbar keine Ahnung. Wie kommt der darauf, zu behaupten die XBox2 würde das Ding AUCH benutzen?!?!?
Aber 90 nm war klar, kleiner geht im Augenblick einfach noch nicht.
1 Traditioneller 64 bit PPC-Kern, der mit seinem eigenen L2-Cache daher kommt. DAS ist für mich die Hammer-Info... unterm Strich ist dieser Prozessor ein G5 (PPC 970) mit SPEs - "Prozessordrohnen", die wie 8 kleine Vektoreinheiten fungieren - DIREKT AUF DEM CHIP. Die PS2 hatte im EE-System 2 Vektorchips, extern. Hier werden es, je nach Fertigungsprozess (90 vs. 65 nm = je kleine, desto kühler) und Anzahl der SPEs (Stromverbrauch pro Einheit = Hitzeentwicklung) einige Prozessoren mehr werden. Sony wird nun die Balance zwischen Leistung und Ergonomie herstellen müssen - besonders wenn der Cell für die PS3 NICHT in 65nm hergestellt werden könnte.

Faszinierend ist: Auf der letzten Apple-Keynote war Sony´s Präsident Kunitake Ando anwesend und hat die Apple Software als "Glue" bezeichnet... Zufall? Apple PowerMac G6 mit Cell Chip? :o
 
Hier ganz interessssant geschlieldert:
http://www.golem.de/0502/36149.html

Also, die PS3 soll zwei oder drei dieser Units zu je 9 Cores beinhalten.

Da wirkt ein Itanium schon wie ein Relikt aus der Vergangenheit, oder ?

Beim PC wäre natürlich auch ein 'Aufbohren' der SSE theoretisch möglich. Und AMD könnte bei 4++ GHz Dank gleicher Fertigungstechnologie wohl mithalten.

Aber Intel ?
Bleiben die Celerone und Office-PCs als Intel-Zukunft übrig !?
 
We are confident that Cell will provide major momentum for the progress of digital convergence, as a core device sustaining a whole spectrum of advanced information-rich broadband applications, from consumer electronics, home entertainment through various industrial systems," said Masashi Muromachi, corporate vice president of Toshiba Corporation and president and chief executive of Toshiba's Semiconductor Company, in a statement.

In the lab, the trio of companies said they'd pushed the Cell over 4-GHz, although each individual OEM will decide how best to implement the chip. The prototype Cell chip is 221 sq. mm, integrates 234 million transistors, and is fabricated with 90 nanometer SOI technology at IBM's fabrication plant in East Fishkill, N.Y. Sony will begin fabricating the chip at its Nagasaki facility later this year.


The Cell processor uses two technologies from Rambus: a chip-to-chip interconnect, FlexIO, formerly known as "Redwood"; and an eXtended Data RAM (XDR) interface. Sony indicated in January 2003 that it would use the FlexIO and XDR technology in future game consoles in conjunction with the Cell microprocessor.

The FlexIO technology will be used to connect the various chips on a Cell-based motherboard, according to Rich Warmke, marketing director of the memory interface division at Rambus. A multicore Cell processor, by contrast, will use its own internal bus to connect multiple cores. However, 90 percent of the Cell's external pins are connected to either the FlexIO or XDR interfaces, evidence that the Cell's design emphasizes moving application and or 3D scene data around within main memory, Warmke said.

In total, the two interfaces combined can offer up to 100 Gbytes per second of total bandwidth, an order of magnitude above some other devices, Warmke said. For example, Nvidia's fastest GeForce 6800 Ultra graphics chip allocates 35.2 Gbytes/sec through its dedicated memory interface, which uses a specialized version of standard double-data-rate (DDR) memory called GDDR-3.

"It's more bandwidth than I've ever heard of," Warmke said.

The FlexIO interface runs at 6.4-GHz, while the XDR interface runs at half of that speed, or 3.2-GHz. Warmke declined to offer specifics on the bandwidth mismatch. "We worked with Sony to understand their needs," he said. "With that application, that ratio of bandwidth was appropriate. Other applications may require more memory bandwidth and less chip-to-chip bandwidth."

Finally, the Cell chip was also designed to be an "OS-agnostic processor," capable of running real-time operating systems, "guest" applications, and Linux. The flexibility will allow the Cell to be designed into a variety of products, the companies said.


Quelle: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1761407,00.asp
 
Gamespot

PlayStation 3 chip has split personality

Engineers from Sony, IBM and Toshiba unveil the Cell processor which will be the heart of the next-generation console.

The chip that will run the next version of the PlayStation video game machine will have nine processor cores and run faster than 4GHz, the chip's designers revealed Monday.

Engineers from Sony, IBM and Toshiba revealed those and other specifications for the Cell processor during a press conference at the International Solid State Circuits Conference, where technical papers on the Cell design will be presented this week.

The three companies have been working on the Cell for several years, promising to deliver a high-performance chip optimized for multimedia applications. Test production of Cell chips is set to begin later this year, and the processors will appear later in workstation PCs optimized for animation and other graphics chores. The chip will also power the next version of Sony's PlayStation game console, which is widely expected to be released late this year or early next year.

While analysts and researchers have already puzzled out most of the basic aspects of the Cell design, Monday's announcements included some of the first specifics.

The Cell will have a 64-bit Power processor and eight "synergistic processing units" capable of handling separate computing tasks, said Jim Kahle, an IBM fellow. The multicore design will give software developers tremendous flexibility, Kahle said, allowing them to run multiple operating systems on the same chip and experiment with variations on grid computing.

"It's designed from the beginning to work in a world where all the computers are tied together," he said.

Future versions of Cell chips could have more or fewer processing units depending on what device and software designers require, Kahle said. "There are a number of different ways to implement parallelism on the chip," he said.

How those processing units are used is up to software developers, including the game makers who will soon start wrestling with the PlayStation 3. Kahle said IBM and its Cell partners will provide game developers and other code writers with open-source tools and guidelines for working with Cell, but game developers will have final say on how they chop up computing tasks among the processing units.

"It's really...up to the game developer," he said. "You can program it in many different ways."

Other Cell numbers include the following:

• The first version of the chip will run at speeds faster than 4GHz. Engineers were vague on how much faster, but reports from design partners say 4.6GHz is likely. By comparison, the fastest current Pentium PC processor tops out at 3.8GHz.

• Cell can process 256 billion calculations per second (256 gigaflops), falling a wee bit short of marketing hyperbole calling it a "supercomputer on a chip." The slowest machine on the current list of the Top 500 supercomputers can do 851 gigaflops.

• The chip will have 2.5MB of on-chip memory and can shuttle data to and from off-chip memory at speeds up to 100 gigabytes per second, using XDR and FlexIO interface technology licensed from Rambus. "One of the key messages you hear from the architects of next-generation chips is that their performance is being limited by off-chip bandwidth," said Rich Warmke, Rambus, product marketing manager. "We've really licked that with Cell. 100GB per second is really unprecedented in the industry."

• The chip will have 234 million transistors, measure 221mm square and be produced using advanced 90-nanometer chipmaking processes.

While the PlayStation 3 is likely to be the first mass-market product to use Cell, the chip's designers have said the flexible architecture means Cell will be useful for a wide range of applications, from servers to cell phones. Initial devices are unlikely to be any smaller than a game console, however--the first version of the Cell will run hot enough to require a cooling fan, Kahle said.

Some competitors, however, are skeptical that Cell will find much of a home outside of video games. One of the big problems with Cell, said Justin Rattner, an Intel fellow, is that the processing units aren't identical, a situation that increases complexity and the opportunity for bugs.

"You've got this asymmetry," Rattner said. "It's like having two kinds of motors under the hood. We are very reluctant to adopt architectures like this because they take compatibility and throw it out the window."

By David Becker -- News.com
 
*schluck*

232 Mio. Transistoren
Neun Prozessorkerne
Speicherbandbreiten bis 100GByte/sec
256 GFlops

Tja, liebe Leut auf zu neuen Dimensionen.... :o

Was will SONY eigentlich mit der PS3 alles machen :-?
 
Die derzeitige Entwicklung der PS3 gefällt mir sehr gut.
Die CPU scheint ja wirklich der Hammer zu werden.
 
Unter 1000 Euro geht da nichts, zumindest wenn die PS3 im Jahr 2006 kommt.

Dafür dürfte sie jede "herkömliche" Konsole wegpusten was die Hardware angeht.
 
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